Boli to časy, v ktorých takmer všetko znamenalo zlato. Náleziská sú, ako sa zdá, dostatočne bohaté na to, aby sa ho nenásytný majiteľ susedných baní Coy LaHood s výdatnou pomocou svojho syna a bandy žoldnierov nepokúsil získať. S tichým súhlasom šerifa neustále ohrozuje osadu zlatokopov až dovtedy, dokým sa nezjavil on. Do osady prišiel ako neznámy jazdec, ktorý o sebe tvrdí, že je kazateľ. A je to práve on, kto sa hrozbe postavil tvárou v tvár. Zdá sa, že boháč to s kazateľom nebude mať jednoduché a bude potrebovať posily. Obyvatelia sú znepokojení, ale ich nová nádej stále žije. Neznámy kazateľ bez mena, bez minulosti, ale s odhodlaním brániť spravodlivosť. Prečo sa ho šerif tak obáva? A ako je možné, že je taký dobrý strelec? Je to vôbec skutočný kazateľ ?
Originálny názov:
Pale Rider
Hodnocenie: 73 %
Vysielané na:
Recenzie filmu Bledý jezdec:
Western ctící všechna pravidla svého žánru. Samozřejmě, že je to trošku pohádka - to proto, že je to western. Eastwood je v této poloze stejně výtečný jako vždycky, několik skutečně originálních nápadů, které se jinde nevidí, několik okamžiků, kdy napětí skutečně jen drnčí a tajemný pootevřený konec jako závěrečná ozdůbka. Není to absolutní vrchol, také nedávám 100%, ale 80, ale solidní western solidní Eastwood určitě.
80% Petr.Ritr
Na Bledého jezdce mám velice sentimentální vzpomínky jako na možná první drsnější film a určitě první americký western, který jsem kdysi před třiceti nebo kolika lety viděl v kině. Přesněji, v letním kině Častolovice. I když jsem příběh kompletně zapomněl, tak dvě, tři scény mi silně utkvěly v hlavě, a tak jsem si chtěl dát po letech opáčko. Moje pocity po aktuálním zhlédnutí jsou pochopitelně totálně odlišné od těch dřívějších a není to zdaleka jen kvůli těm třem dekádám odstupu. Tohle je totiž po čertech zvláštní film! I když se maskuje za klasický eastwoodovský western s nemluvným bezejmenným hrdinou odnikud (v několika záběrech vidím odkazy na Leoneho), tak v něm zároveň nacházím dost nestandardně pojatých žánrových prvků, často završujících westernová klišé nečekanými pointami. Stačí si vzít samotnou zápletku, která variuje Sedm statečných jak obvyklým způsobem (chudá osada je terorizována partičkou darebáků a na pomoc jim přijde zkušený pistolník), tak i zcela protichůdně (vzpurné osadníky přijede zkrotit 7 profi zabijáků). Podobných a ještě větších vychytávek je tu víc, ale speciální zmínku si zaslouží zcela nemístně působící a jakoby násilím naroubovaná sexuální tenze, či jak to nazvat, kdy film tlačí Eastwooda (55) do role sexsymbolu, kterému jen tak mimochodem padají k nohám nejen zralé (a zadané!) dámy, ale i jejich patnáctileté dcery, a ty dokonce se zcela otevřenými nabídkami kvalitního sexu, přestože jsou to jinak slušné holky, dokonce panny... Jak už to tak bývá, všechny tyhle podivnosti mi ve finále přišly daleko podnětnější než to, proč jsem si film vlastně pouštěl: ony „akční scény“, které mě pronásledovaly z dětství (hlavně poprava ožralého zlatokopa), mi nyní připadaly statické a vlastně nudné, Stockburn se svojí suitou pistolníků jsou jako záporáci těžce nevyužití a i kvůli tomu postrádá konečné zúčtování větší porci napětí a působí odflákle. 70 %
20% J.e.r.e.c
Pro mě má film smysl jen díky neskutečně charismatickému Eastwoodovi. Zarostlý drsňák prostě nemá chybu. Není ale na scéně pořád a tak scény bez něj jsou dost nudné a ani není na co koukat.
jakubmrklovsky
Poučné je, myslím, srovnání tohoto filmu s pozdějším Eastwoodovým magnum opus Unforgiven (Nesmiřitelní). Základní dějová linka je stejná: někde na Západě se vyskytne konflikt, pistolník Eastwood do něj vstoupí, všechny s náležitou parádou postřílí, a odjíždí. Jenže jaký rozdíl ve všem ostatním! ---
Začněme zápletkou. Pale Rider je hodně jednoduchý, černobílý příběh, který by docela dobře a velmi podobně mohl řešit Old Shatterhand. Kapitán průmyslu si uzurpuje víc, než nač má právo a dobří lidé vzdorují jeho útlaku. Pistolník přijede odnikud, vloží se do věci, zlé pány postřílí, a bůhvíproč a bůhvíkam opět odjíždí. Snad na schůzku se svým rudým bratrem Vinnetouem. Nevíme. ---
A to je druhá zásadní slabina: charakter hlavního hrdiny. Proč se Eastwood do věci plete, není jasné. Evidentně pouze proto, aby mohl zastřelit i někoho jiného než pistolnické amatéry, se ke konci objevuje pistolník Stockburn, a je naznačeno, že jej s Eastwoodem spojuje nějaká stará historie. Jenže nevíme jaká, a naopak víme bezpečně, že kvůli ní se Eastwood ve sporu neangažoval, protože Stockburn byl najat až potom. ---
Jednání vedlejších postav bych až tak nízko nehodnotil. Scénáristé se alespoň pokusili jim dát nějaký obsah. To není ve westernu samozřejmostí! Jenže zůstalo u náznaků. Například kontrast v jednání obyčejných lidí v závislosti na otázce, zda mají nebo naopak nemají silného vůdce. S tím se dalo leccos udělat. ---
Nestalo se. Škoda. Opět odkazuji na Unforgiven, je to pořádný rozdíl. ---
Bledý charakter na koni se prostřílí bledým příběhem. Ocení jen skalní fanoušci žánru.
30% Maq